Saturday, October 15, 2011

Hari-Untuk-Potong-Kuku


Nenek saya selalu pesan. Asal tiap kali saya balik Kelate mesti dia pesan. Oh yey. Saya mek kelate. Okay. Nenek saya pesan.. Kalau nak kerat kuku... Kerat la ikut hari hari yang disunatkan.. Macam hari Jumaat... Kenapa???


Ni sebab dia!!!


Barang siapa yang mengerat kukunya pada:

Hari Sabtu: keluar dari tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit

Hari Ahad: Keluar kekayaan masuk kemiskinan

Hari Isnin: keluar daripadanya gila dan masuk sihat.

Hari selasa: keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit.

Hari Rabu: keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.

Hari Khamis: keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.

Hari Jumaat: keluar daripadanya dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.

SOURCE:

Mufakkiratul Mukmin 2009


Tu lar sebab dia. Nenek asyik pesan.. Kalau kerat ari Sabtu... Nanti jadi papa. Ni bukan karut ke kurafat ke. Ni sunnah nabi SAW tauuuu...

So... Tunggu hari Isnin kalau nak kerat kuku!


P/S Gambar adalah sebagai hiasan semata-matamrgreen.

3 comments:

kukuchimachikumi said...

alo..aku potong kuku rasenya selang 2 hari sebab rimas kuku panjang dan mesti wajib kene potong gak...cam ne??

Mak Su said...

maksu rabun dah. maksu potong kuku hari sabtu atau hari ahad jer. patutlah puas maksu bekerja keras, tapi tak kaya kaya... huhuhu

Wani said...

wow!
nice sharing.
tadi saya potong kuku acano??? huhu

Entry Best!