Thursday, March 29, 2012

Nak jadi cikgu bukan senang






Hari ni.. Juz nak cerita. Betapa susahnye nak jadi cikgu wahai wahai orang orang di luar sane yang cakap jadi cikgu ni senang secipot..

***

Okay. It has been like 2 weeks I am on this whole practicum thing. As far as I'm concerned. My students are real bad asses. Heheheu. Nakal yang hamat.

Yang laki cara lelaki. Yang pompuan, cara pompuan.

Like always, I would walk out the classroom feeling UBER tired!!

Hari ini pon. Nyaris nyaris ilang sore. Adoi.. Uhukhukhu... ** batok kering*

Sudah habis aku mengajo topik fraction *Alhamdulillah*. Jus yang tinggal, nak revise balik je yang tang PROBLEM SOLVING.. InsyaALLAH.... Benda ni bukan senang. Nak bagi depa paham. Baru la objektif tercapai..

I am on my way to becoming a teacher, * a great one, I hope*, so, for two weeks of practicum, I am still weak at controlling the class.

Like seriously. Asal je aku nak cakap, depa potong. Asal je nak bagi penerangan, depa potong. Aih. kalau ikot akal senteng.. Aku liku je sorang sorang. Tapi sayang mat oiii.. Sayang ngat ngat. Nak marah lebih lebih.. Em.. Pikir bukan anak sendiri. Nak pukui, pikirr... Publisiti. Eh eh.. winkwink

Hari ini, memang letih la. Budak laki tak nak dengo. Aku emo cam rase nak nangis.. Waa.. kalau cikgu ini nangis memang kompem jadi baik bebudaks sebulan ngan aku. Muahaha.

So.. Aku juz bagi satu baris kate pepatah:

Lembu ni, kita boleh ajak dekat kelopak ayaq. Tapi nak paksa dia minum. Payah!

Senang.. Tak jalan. Okay. Maybe ada la 11% persen jalan. Pftt!! So.. Aku bagi lagi ayat sedih+emo aku...

Ampa ingat eh. Nanti di masa depan nanti, kalau ampa ampa semua ni jadi cikgu.. Ingat la kalau anak murid ampa nanti lagi terok layan ampa macam ampa layan saya. Tengoklaa..

Naik la ke 21 %, Tsk.. Slow progression, I must say..

So, ayat sentap last terakhir.... Jeng jeng jeng!

Saya dok sini 2 minggu ja lagi. Lepas saya mengaja ni, ampa semua nak bising, bising la. Saya tak daq dah kat sini.

Haha. Ayat ni, memang kasi sentap depa. Yang pompuan setat fefeeling sedih. Yang laki pon setat la merayu rayu sedih la konon. * aku tak tahula depa ni buat-buat ka apa*

Tapi yang ni, naik la ke 79%.. Alhamdulillah. But I really meant it. 2 weeks jer lagi. I m sooo gonna miss them...

Ayat trivia hari ini oleh anak-anak murid ku:

1) Cikgu pakai baju nipis eh ari ini? - Terkojut aku sama ini si S!! Haha. Ko ngintip ke ape?? Malu blushing blushing gituw.. Awww.. Ke budak ni berdakwah ngan aku?

2) Soalan aku kepada bebudaks:
Em.. Nak panggil adik adik ke, anak anak ni?

Bebudaks:

Anak anak!!!! (*serentak*) - Tsk.. Tua sangat ke saya ni..

3) Cikgu, tandangan la buku nilam saya. Buat kenangan otogeraf cikgu. (-_-")

4) Cikgu.. Saya mintak maaf zahir dan batin. Pasni, saya tak nakal lagi.. (T-T) - terharu kooo..

5) Cikgu, saya berpuas hati dengan pengajaran cikgu ari ini.- Alhamdulillah..

Ps: Besar besar nanti jadi orang leklok tau.

5 comments:

A.I said...

serius tak senang.
aku belom rasa pi sekolah lagik.
tapi this sem aku amik upah jadi tutor.
ya allah susahnyaa!!!
ok aku dah penah nangis sekali.
sedih sangat bila depa tak mau dengaq aku kata apa. hahahaha.


jadi cikgu yang asal ajar nak paham tak nak paham tu senang.
jadi cikgu yang betol2 boleh impress pelajar, itu yang susah.

tambah lagi dengan method2 yang kita mesti guna, lagikkk susah... ;(

Aisumi Chan Kawa'i said...

Kalau sy mmg dh nangeh dh.. Serius xpndai nak hamdle budak2.. Dgn anak2 buah pon blh tensen.. Inikan pulak ank murid., huhuhuuu.. Chayok2 cikgu :-)

Aliesha Kirana said...

hehehe. sonoknyee rasa. tp seyes penat. AK pun rase malas nak jd cikgu. heehe. kene layan mcm karenah. hhohhohoho

Dr WM Hafiz said...

cikgu qiba ko cg co*.kih3..lama xdgr mg bobel.aku aktif semula blog nih

Dr WM Hafiz said...

cikgu qiba ko cg co*.kih3..lama xdgr mg bobel.aku aktif semula blog nih

Entry Best!